W związku z rosnącą ilością zakażeń koronawirusem (COVID-19)
Ministerstwo Zdrowia uruchomiło projekt
Domowej Opieki Medycznej (DOM), czyli systemu zdalnego monitoringu pacjentów z COVID-19 z grup podwyższonego ryzyka za pomocą aplikacji PulsoCare. Program DOM rozpoczęliśmy od pilotażu w województwie małopolskim, natomiast od 10 listopada został rozszerzony na całą Polskę.
Dla kogo jest Domowa Opieka Medyczna?
Pacjenci z COVID-19, którzy:
- ukończyli 55 lat są automatycznie włączeni do programu Domowej Opieki Medycznej. Po stwierdzeniu pozytywnego wyniku na COVID-19 pacjentowi zostanie dostarczony pulsoksymetr przez pracownika Poczty Polskiej.
- mają mniej niż 55 lat wykorzystują jedną z dwóch ścieżek:
a) wypełniają formularz Pulsocare, który znajduje się na stronie Ministerstwa Zdrowia lub
b) kwalifikowani są przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, zarejestrowanego w systemie DOM.
Dane dotyczące zdrowia pacjentów są zbierane poprzez system
PulsoCare, do którego są wprowadzane wyniki pomiarów pulsoksymetrem i w którym pacjenci odpowiadają na pytania dotyczące stanu zdrowia w ankiecie. Aplikacja mobilna łączy się z pulsoksymetrem przez Bluetooth i sama sczytuje dane o poziomie saturacji i tętnie pacjenta. Dane można również wprowadzić do systemu ręcznie po samodzielnym sczytaniu ich z ekranu pulsoksymetru.
W przypadku niepokojących sytuacji reagują konsultanci i lekarze pracujący w Centrum Kontaktu Domowej Opieki Medycznej. Konsultanci w Centrum otrzymują natychmiastowe powiadomienie w przypadku nieprawidłowego wyniku badania. Pacjent może zostać skierowany na zdalną konsultację, która odbywa się w formie teleporady z lekarzem. W razie konieczności konsultanci wzywają do pacjenta pogotowie ratunkowe. Kluczowe w tym procesie jest odpowiednio wczesne uchwycenie przez lekarzy grupy pacjentów, którzy ze względu na nagłe pogorszenie stanu zdrowia powinni trafić na leczenie szpitalne.
Więcej informacji na temat Domowej Opieki Medycznej (DOM) można uzyskać na stronie internetowej
Domowa Opieka Medyczna.