Innowacyjne programy nauczania
„Innowacyjne programy nauczania – pilotaż w ogólnodostępnych szkołach ponadgimnazjalnych z oddziałami integracyjnymi”
2010/2012
Projekt skierowany do:
Uczestnikami projektu będą 4 ponadgimnazjalne szkoły ogólnodostępne z oddziałami integracyjnymi z całego województwa lubelskiego. W każdej takiej szkole projektem objęci zostaną:
- Dyrekcja szkoły
- Nauczyciele
- Specjaliści
- Uczniowie obecnej klasy pierwszej integracyjnej przez okres 6 semestrów.
Cele zadania oraz zakładane rezultaty
Głównym celem projektu jest niwelowanie barier, które ograniczają młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych, dostęp do ponadgimnazjalnych szkół ogólnodostępnych poprzez:
- Podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności kadry dydaktycznej w zakresie formułowania indywidualnych programów nauczania oraz pracy z uczniem niepełnosprawnym
- Wzrost atrakcyjności i skuteczności procesu dydaktycznego, skutkujący podniesieniem umiejętności społecznych i kompetencji kluczowych przez uczniów uczestniczących w projekcie.
Cele szczegółowe
- Podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności dyrektorów szkół, nauczycieli i specjalistów ze szkół objętych projektem w zakresie metod pracy z uczniem niepełnosprawnym
- Uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej poprzez pilotażowe wdrożenie 3 innowacyjnych programów nauczania z wykorzystaniem nowoczesnych metod diagnozy i terapii w szkołach uczestniczących w projekcie
- Wypracowanie modelu współpracy pomiędzy nauczycielami a specjalistami ze szkół objętych pilotażem , mającej na celu wymianę doświadczeń i informacji
- Poprawa warunków sprzyjających edukacji klas integracyjnych objętych pilotażem
- Nabycie przez uczniów klas integracyjnych uczestniczących w projekcie umiejętności społecznych i kompetencji kluczowych.
Działania realizowanie w projekcie
W ramach projektu zrealizowane będą następujące zadania:
- Przeprowadzone zostanie wyjazdowe, 4 dniowe szkolenie dla dyrektorów szkół i kadry (nauczycieli oraz specjalistów) doskonalące i podnoszące umiejętności opracowywania i wdrażania innowacyjnych, indywidualnych programów nauczania oraz pracy z uczniem niepełnosprawnym,
- Odbędą się dwa 2-dniowe wyjazdowe spotkania robocze dyrektorów szkół oraz kadry (nauczycieli i specjalistów) mające na celu wymianę informacji i doświadczeń z realizowanego projektu oraz wypracowanie wniosków do przyszłej pracy,
- Rozpoznane zostaną możliwości rozwojowe, zainteresowania i potrzeby edukacyjne w zakresie nauk matematycznych, przyrodniczych i technicznych uczniów niepełnosprawnych uczestniczących w projekcie (10 godzin zegarowych na każdego ucznia)
- Na bazie przeprowadzonego rozpoznania opracowane zostaną 3 innowacyjne programy nauczania odpowiadające potrzebom edukacyjnym uczniów niepełnosprawnych uczestniczących w projekcie. Innowacja programowa wdrożona będzie zgodnie z rozporządzeniem w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki, początek jej realizacji nastąpi z początkiem roku szkolnego 2010/2011. Okres realizacji obejmie dwa kolejne lata szkolne i zakończy się z końcem roku szkolnego 2011/2012,
- Na bazie opracowanych innowacyjnych programów nauczania prowadzone będą zajęcia pozalekcyjne w wymiarze 2 godzin tygodniowo, realizowane przez nauczyciela i nauczyciela wspomagającego przeznaczone dla wszystkich uczniów klasy integracyjnej uczestniczącej w projekcie
- Każdy uczeń niepełnosprawny uczestniczącyc w projekcie objęty zostanie 200 godzinami indywidualnych zajęć rewalidacyjnych, dostosowanych do jego potrzeb na podstawie przeprowadzonego rozpoznania,
- Zorganizowana zostanie konferencja podsumowująca projekt,
- Opracowany zostanie raport o pilotażowym wdrożeniu innowacyjnych programów nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z wykorzystaniem nowoczesnych metod diagnozy i terapii ucznia niepełnosprawnego
Aktualności
16-19.XII.2009 5 nauczycieli z Zespołu Szkół Zawodowych Nr2 uczestniczyło w szkoleniu w Puławach. Szkolenie dotyczyło pracy z uczniem niepełnosprawnym oraz wprowadzenia innowacji pedagogicznych.