Stanisław Wigura urodził się 9 kwietnia 1901 roku w Warszawie. Uczęszczał do gimnazjum im. Zamoyskiego w Warszawie. Będąc uczniem należał do 2 Warszawskiej Drużyny Harcerskiej im. Tadeusza Reytana. W roku 1920 kiedy wybuchła wojna polsko-rosyjska ochotniczo wstąpił do wojska, jako uczeń 7 klasy i służył w VIII pułku artylerii polowej. Po wojnie powrócił do gimnazjum J. Zamoyskiego, które ukończył w 1921 roku zdając maturę. W tym też roku wstąpił na wydział mechaniczny Politechniki Warszawskiej. Już jako student był jednym z organizatorów i współzałożycieli Sekcji Lotniczej Koła Mechaników Studentów Politechniki Warszawskiej. Jego pasją życiową było lotnictwo i wspólnie z poznanymi przyjaciółmi - Stanisławem Rogalskim, którego znał jeszcze z czasów nauki w gimnazjum i Jerzym Drzewieckim, poznanym w czasie służby wojskowej - będzie realizował lotnicze marzenia. Jako student pracował przy budowie samolotu turystyczno - sportowego JD-2. W roku 1926 zakończył wspólnie z Rogalskim pierwszy projekt samolotu WR -1(od pierwszych liter ich nazwisk). Z grupy młodych studentów, pasjonatów lotnictwa wyłoniła się trójka (Wigura, Rogalski, Drzewiecki), która miała realizować lotnicze marzenia i współuczestniczyć w rozwoju polskiej myśli lotniczo - technicznej. W roku 1927 Wigura, Drzewiecki, Rogalski zawiązali spółkę konstruktorów lotniczych pod nazwą RWD. W 1928 roku powstała ich pierwsza konstrukcja - samolot RWD-1. Pierwszy samolot ich pomysłu został oblatany w 1928 roku w i uczestniczył w II Krajowym Konkursie Awionetek.
Kolejna konstrukcja, RWD - 2 pilotowany przez Franciszka Żwirkę i Antoniego Kocjana w październiku 1929 roku ustanowił światowy rekord wysokości lotu dla samolotów o masie do 280 kilogramów - 4004 metry. Samolot RWD-2 był udaną konstrukcją.
W roku 1929 Stanisław Wigura ukończył Politechnikę Warszawską i uzyskał dyplom inżyniera mechanika. Jeszcze w roku 1929 Wigura uzyskał licencję pilota sportowego w Aeroklubie Akademickim w Warszawie, którego był członkiem. Od roku 1930 pełnił obowiązki asystenta w Katedrze Budowy Płatowców Politechniki Warszawskiej i wykładowcy w Państwowej Szkole Lotniczo-Samochodowej.
W dniach od 9 sierpnia do 6 września 1929 r. Żwirko i Wigura na samolocie RWD - 2 odbyli lot dookoła Europy pokonując trasę 5000 km. W tym samym roku RWD - 2 wygrał zawody pod nazwą Lot Południowo - Zachodniej Polski. Ponownie pilotem awionetki był Franciszek Żwirko, a towarzyszył mu Stanisław Wigura. Od tego roku datuje się jego udział w wielu zawodach lotniczych wspólnie z Franciszkiem Żwirko. Od tej chwili wspólnie będą stanowić parę sportową: pilot i konstruktor - mechanik samolotów, uczestnicząc w wielu imprezach i zawodach lotniczych.
W 1930 roku Żwirko i Wigura brali udział w drugich międzynarodowych zawodach dookoła Europy i zdobyli pierwsze nagrody w III Krajowym Konkursie Awionetek lecąc samolotem RWD - 4 i w II Locie Południowo-Zachodniej Polski na RWD - 2. W 1931 roku Stanisław Wigura wraz z Franciszkiem Żwirko zwyciężyli na samolocie RWD - 5 w IV Krajowym Konkursie Samolotów Turystycznych. Piloci nie mieli sobie równych i przygotowywali się do kolejnych zawodów międzynarodowych.
Kolejny Challenge organizowali Niemcy w dniach 12 - 28 sierpnia 1932 roku, którzy chcieli potwierdzić swą dominację w lotnictwie sportowym. Zawody podzielono na trzy części: ocenę właściwości samolotu i sześć prób technicznych, lot okrężny, próbę prędkości maksymalnej. Jedną z załóg startujących na RWD - 6 byli Żwirko i Wigura. Samolot był udaną konstrukcją: z kadłubem spawanym ze stalowych rur i wygodną, przeszkloną kabiną, oraz silnie amortyzowanym podwoziem i składanymi skrzydłami o dużej mechanizacji. Spośród 43 załóg, które stawiły się w Berlinie, Polacy okazali się najlepsi i wygrali zawody. Żwirko i Wigura odnieśli w Challenge sukces, wygrywając na RWD - 6, byli najlepsi w największej lotniczej imprezie Europy. Sukces przyniósł im sławę i popularność.
Ostatni lot odbyli razem. Mieli wziąć udział jako honorowi goście w wielkim międzynarodowym mityngu lotniczym organizowanym 11 września 1932 roku w Pradze. W czasie lotu ich samolot RWD - 6 uległ uszkodzeniu wskutek panującej wichury (oderwało się lewe skrzydło) i runął na ziemię rozbijając się na zboczu Kościelca, w okolicach wsi Cierlicko Górne k. Cieszyna. Piloci zginęli na miejscu. 15 września 1932 roku odbył się uroczysty pogrzeb pilotów, którzy spoczęli razem w Alei Zasłużonych na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie.
Stanisław Wigura był współkonstruktorem samolotów WR - 1, RWD - 1, RWD - 2, RWD - 3, RWD - 5, RWD - 6 i RWD - 7. Za zasługi odznaczony został: Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i Złotym Krzyżem Zasługi.
Informacja dotycząca plików cookies: Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.