Promocja - Wymiana międzynarodowa
Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 im. Franciszka Żwirki i Stanisława Wigury w Białej Podlaskiej
Program Erasmus Plus – Grecja (11.10.2020-24.10.2020)
Staże zawodowe to doskonały sposób na rozwijanie swojej przedsiębiorczości, samodoskonalenia, pogłębiania umiejętności zawodowych i językowych. Jeszcze przed wprowadzeniem zdalnego nauczania , 23 uczniów z Zespołu Szkół Zawodowych Nr 2 w Białej Podlaskiej, kształcących się w zawodach – technik pojazdów samochodowych i mechanik pojazdów samochodowych – wyjechało na niemal 2 tygodniowe staże zawodowe do Grecji w terminie od 11.10.2020 do 24.10.2020. Wyjazd odbył się w ramach europejskiego programu edukacyjnego Erasmus Plus.
Pomimo trwającej ponad 30 godzin podróży, nasi uczniowie pełni radości i uśmiechu opuszczali autokar, zachwycając się malowniczymi krajobrazami Riwiery Olimpijskiej. Po długiej trasie uczniowie udali się na odpoczynek w luksusowych pokojach hotelu Olympus Thea w miejscowości Platamonas. Przepiękne widoki na morze i góry, ciepły klimat, restauracja serwująca pyszne, różnorodne i syte posiłki, oraz hotelowy basen dodawały tylko uczestnikom motywacji, aby każdą chwilę pobytu wykorzystać maksymalnie.
Po krótkim zaklimatyzowaniu w nowym kraju, nadszedł czas na główny cel tak dalekiej podróży, czyli staże zawodowe. Poranna pobudka, śniadanie i krótka odprawa z lokalnymi rezydentami, a następnie 5 godzinna nauka i praca w greckich warsztatach samochodowych pod okiem wykwalifikowanych pracowników autoryzowanych serwisów samochodowych. Diagnostyka komputerowa, naprawy, montaż i wymiany podzespołów to „chleb powszedni” naszych zdolnych młodych mechaników, którzy dzielnie znosili trudy zawodu serwisanta. Pomimo tego, że praca nie zawsze była czysta i łatwa, radość i satysfakcja ze zdobywania doświadczenia z praktycznej wiedzy na temat budowy, funkcjonowania i napraw pojazdów samochodowych, oraz organizacji miejsca pracy w warsztacie mechanicznym, była wręcz nie do opisania. Dodatkowym atutem była nieustanna możliwość „szlifowania” języka angielskiego, niezbędnego w komunikacji w międzynarodowym gronie ludzi.
Poobiednie popołudnia to czas poświęcony na doskonalenie warsztatu językowego, poznawanie kultury i obyczajów greckich, oraz integracja z pozostałymi uczestnikami programu Erasmus Plus. Nasi uczniowie uczestniczyli między innymi w:
- 10 godzinnym kursie języka angielskiego zawodowego
- 10 godzinnym kursie komunikacji interpersonalnej w języku angielskim
- warsztatach z psychologiem na temat radzenia sobie z lękami pobytu w obcym kraju
- 10 godzinnym kursie podstaw języka greckiego z elementami kultury i obyczajów miejscowej ludności
Czas wieczorny wypełniony był spacerami nad brzegiem Morza Egejskiego, grami i zabawami nad hotelowym basenem, oraz zwiedzaniem atrakcji miejscowości naszego pobytu.
Weekendy to czas wytchnienia od intensywnej pracy i nagroda w postaci atrakcyjnych wycieczek krajoznawczych, obfitujących w niezapomniane widoki, ciekawostki i doborowe towarzystwo. Nasi uczniowie mieli niesamowitą okazję:
- zwiedzania miasta Saloniki - drugiego co do wielkości miasta w Grecji
- zwiedzania ruin XIII wiecznego Zamku Platamon z niesamowitym widokiem na linię brzegową
- rejsu statkiem wycieczkowym po Morzu Egejskim i zwiedzania wyspy Skiathos• zwiedzania manufaktury ikon
- pływania w krystalicznie czystej wodzie Lazurowej Zatoki
- zwiedzania fabryki oliwy z oliwek
- zwiedzania fabryki produkujące słynne greckie sery Feta
- zwiedzania malowniczej wioski Stary Panteleimon w wysokiej partii gór i obserwować pasterzy wypasających stada owiec i kóz na stokach Masywu Olimpu
- wędrówki po krajobrazowym Parku Narodowym nieopodal miejscowości Litohoro
- kąpieli morskich w Morzu Egejskim oraz odpoczynku, gier i zabaw na piaszczystych plażach Leptokarii
- udziału w Międzyszkolnym Turnieju Piłki Plażowej, który z wielkim poświęceniem nasi uczniowie wygrali!
- uczestnictwa w „Wieczorze greckim” – koncert greckiej muzyki ludowej połączony z pokazem tanecznym i nauką greckiej Zorby
Po powrocie do kraju, uczniowie jednogłośnie stwierdzili chęć ponownego udziału w programie stażowym, stwierdzając iż „magia” Erasmusa to niematerialne korzyści, które dały im:
- możliwości sprawdzenia umiejętności radzenia sobie przebywając z dala od domu
- możliwości rozwoju umiejętności zawodowych• możliwości poszerzania umiejętności manualnych
- możliwości rozwoju zawodowego
- możliwości doskonalenia umiejętności językowych
- poczucie otwartości wobec innych kultur
- możliwości rozwoju osobowości
- możliwość rozwoju zdolności organizacyjnych
- szansę zwiedzania wielu ciekawych miejsc, często niedostępnych z powodu braku środków finansowych
- styczność z innowacyjnymi metodami kształcenia
- możliwość nawiązania kontaktów z wieloma fantastycznymi ludźmi z całego świata
- możliwość doskonałej zabawy i przeżycia mnóstwa niezapomnianych chwil