FACHOWCY Z BRZESKIEJ! - edycja 2


INFORMACJE O PROJEKCIE


TERMIN REALIZACJI:
01 września 2020r. – 30 września 2023 r.

CEL PROJEKTU: zwiększenie szans na zatrudnienie 199 uczniów/uczennic poprzez podniesienie jakości i atrakcyjności kształcenia zawodowego oraz lepsze jego dostosowanie do wymogów rynku pracy w dwóch szkołach Zespołu Szkół Zawodowych Nr 2 im. F. Żwirki i S. Wigury w Białej Podlaskiej, we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym placówki.

Dofinansowanie projektu z UE: 4 424 179,67 zł.
Całkowita wartość projektu: 5 204 917,26 zł.

Zadania realizowane w projekcie:
- doposażenie 16 pracowni kształcenia zawodowego
- dodatkowe zajęcia specjalistyczne
- zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe i umiejętności uniwersalne
- pomoc psychologiczno-pedagogiczna
- staże uczniowskie u pracodawców
- kursy i szkolenia dla uczniów,
- doskonalenie nauczycieli (studia, kursy, szkolenia)

REKRUTACJA:
Rekrutacja Uczniów/Uczennic prowadzona jest w edycjach: listopad 2020 – 84 osoby, maj 2021 – 60 osób, październik 2021 - 6 osób, maj 2022 – 48 osób, czerwiec 2022 – 1 osoba.

Zajęcia dla grup zrekrutowanych w listopadzie 2020 r. będą realizowane od stycznia 2021 do końca kwietnia 2022; dla grup zrekrutowanych w maju 2021 – od września 2021 do końca grudnia 2022, dla grupy zrekrutowanej w październiku 2021 – od listopada 2021 do końca grudnia 2022, a dla grup zrekrutowanych w maju i czerwcu 2022 – od września 2022 do końca czerwca 2023.

W sytuacjach szczególnych, uzależnionych od czynników zewnętrznych, jak np. nauczanie zdalne związane z pandemią COVID-19, nie wyklucza się możliwości prowadzenia zajęć online za pośrednictwem aplikacji internetowych. Podstawowym warunkiem uczestnictwa w Projekcie jest zapoznanie się z Regulaminem uczestnictwa i rekrutacji w projekcie, respektowanie jego postanowień oraz złożenie : Deklaracji udziału w Projekcie (w przypadku Uczniów/Uczennic niepełnoletnich podpisanej również przez rodzica/opiekuna prawnego) - Zał.3a do Regulaminu; Oświadczenia Uczestnika/Uczestniczki Projektu o wyrażeniu zgody na udostępnienie wizerunku (w przypadku Uczestnika Projektu nieposiadającego zdolności do czynności prawnych, np. Ucznia/Uczennicy niepełnoletniej, oświadczenie składa jego rodzic/opiekun prawny) - Zał. 9 do Instrukcji przetwarzania danych osobowych w projekcie „Fachowcy z Brzeskiej! – edycja2”

Kryteria rekrutacji uczniów:
- średnia ocen z przedmiotów zawodowych,
- frekwencja na zajęciach szkolnych,
- realizacja kształcenia praktycznego u pracodawcy / w szkole,
- opinia wychowawcy,
- niezgodność/zgodność zawodowa Uczestnika Projektu z tematyką wsparcia.
Punkty dodatkowe otrzymają:
- osoby z niepełnosprawnością,
- kobiety (osoby z niepełnosprawnością są wykluczone z tej punktacji, gdyż otrzymały już punkty dodatkowe - nastąpiłoby podwójne premiowanie),
- uczniowie/uczennice klas kończących, niemogący wziąć udziału w Projekcie w kolejnych latach,
- uczestnicy konkursów zawodowych/przedmiotowych.
W przypadku równej liczby punktów, kryterium różnicującym będzie – kolejność zgłoszeń.

UDZIAŁ UCZNIÓW W PROJEKCIE
1 uczeń technikum lub branżowej szkoły I stopnia (niebędący pracownikiem młodocianym) będzie brał udział w:
- 1 dodatkowych zajęciach specjalistycznych (1 x 60 h lub 140 h),
- 2-ch rodzajach zajęć rozwijających kompetencje kluczowe (2x20 h),
- stażu uczniowskim (1miesiąc/osobę -150 h).
Najlepsi, tj. osoby z najwyższą frekwencją na zajęciach wezmą udział w kursach dających dodatkowe kwalifikacje.


Dodatkowe zajęcia specjalistyczne
Celem zajęć jest uzyskanie i uzupełnienie wiedzy i umiejętności zawodowych poszukiwanych przez pracodawców na rynku pracy, jak również uprawnień zawodowych zwiększających ich szanse na rynku pracy poprzez nabycie dodatkowych kompetencji.

Dodatkowe zajęciach specjalistyczne realizowane będą w wymiarze 60 h lub 140 h (w przypadku zajęć z zakresu spawania metodą MAG i metodą TIG).

Będą to w większości zajęcia praktyczne, odbywające się: po 2 h w tygodniu i raz w miesiącu w sobotę 6 h . W przypadku zajęć ze spawania po 3h w tygodniu i 7h w sobotę średnio 2 x w miesiącu. Na zajęcia odbywające się w soboty przewidziano ciepły posiłek.

Zajęcia prowadzone będą w siedzibie Zespołu szkół Zawodowych Nr 2 im.F.Żwirki i S.Wigury w Białej Podlaskiej, w grupach 6-cio osobowych.. Przyjęta do projektu osoba z niepełnosprawnościami będzie mieć możliwość skorzystania podczas zajęć z pomocy nauczyciela wspierającego.

Nabycie przez Uczestników Projektu kompetencji zostanie potwierdzone dokumentem – zaświadczeniem zawierającym wyszczególnione efekty uczenia się.

Uczestnikom/Uczestniczkom zajęć ze spawania metodą MAG i metodą TIG zostaną sfinansowane koszty egzaminów dających dodatkowe kwalifikacje oraz koszty wymaganych badań lekarskich.

Zajęcia dla poszczególnych zawodów:
- technik mechatronik

  S1. Automatyzacja procesów produkcyjnych – 60 h
  S2. Programowanie urządzeń mechatronicznych – 60 h
  S11. Programowanie robotów przemysłowych - 60 h
- technik elektryk
  S3. Instalator XXI w. – 60 h
  S4. Nowoczesna automatyka domowa i przemysłowa – 60 h
- technik pojazdów samochodowych i mechanik pojazdów samochodowych
  S5. Przygotowanie do lakierowania samochodów – 60 h
  S7. Spawanie metodą MAG – 140 h
  S8. Spawanie metodą TIG – 140 h
- technik informatyk
  S6. Programowanie i montaż urządzeń mobilnych – 60 h
  S12. Grafika dla informatyka - 60 h
- technik budownictwa
  S9. Budynki pasywne i nowoczesne technologie w budownictwie – 60 h
- technik grafiki i poligrafii cyfrowej
  S10. Podstawy animacji komputerowej – 60 h

Zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe i umiejętności uniwersalne
Celem zajęć jest kształtowanie kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy poprzez nauczanie eksperymentalne i indywidualizację pracy z uczniem, w zakresie umiejętności matematyczno-przyrodniczych, umiejętności posługiwania się językiem polskim przez cudzoziemców oraz umiejętności rozumienia, a także kreatywności, przedsiębiorczości, rozwiązywania problemów, umiejętności pracy zespołowej.
Zajęcia są skierowane do wszystkich Uczniów/Uczennic przyjętych do Projektu. Przyjęta do projektu osoba z niepełnosprawnościami będzie mieć możliwość skorzystania podczas zajęć z pomocy nauczyciela wspierającego.

Rodzaje zajęć:
K1. Zajęcia kształtujące kompetencje kluczowe: Rozumienie – 20 h
K2. Zajęcia kształtujące kompetencje kluczowe matematyczno-przyrodnicze: Matematyka – 20 h
K3. Zajęcia kształtujące kompetencje kluczowe matematyczno-przyrodnicze: Fizyka – 20 h
K4. Zajęcia kształtujące kompetencje kluczowe matematyczno-przyrodnicze: Geografia – 20 h
K5. Zajęcia kształtujące umiejętności niezbędne na rynku pracy – 27 h
K6. Zajęcia kształtujące kompetencje kluczowe: Język polski dla cudzoziemców – 20 h.

Staże uczniowskie
Zadanie przyczyni się do zacieśnienia współpracy Zespołu Szkół Zawodowych Nr 2 im. F. Żwirki i S. Wigry w Białej Podlaskiej z pracodawcami oraz ułatwi Uczestnikom Projektu przechodzenia ze szkoły na rynek pracy.
Staże uczniowskie mają na celu uzyskanie doświadczenia i nabycie umiejętności praktycznych objętych podstawą programową nauczania danego zawodu. Mają też umożliwić Uczniom/Uczennicom zastosowanie i pogłębienie zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Staże Uczniowskie będą realizowane w 3 edycjach w okresie wakacji 2021-23.
Każdy Uczestnik Projektu otrzyma wsparcie w postaci stypendium i zwrotu kosztów dojazdu.

Kursy i szkolenia dla uczniów
Celem zadania jest uzyskanie i uzupełnienie wiedzy i umiejętności zawodowych poszukiwanych przez pracodawców na rynku pracy, jak również uprawnień zawodowych zwiększających szanse Uczestników Projektu na rynku pracy poprzez nabycie dodatkowych kompetencji i kwalifikacji.

Kursy i szkolenia dla poszczególnych zawodów:
technik elektryk, technik mechatronik:
- Uprawnienia elektryczne do 1 kV
technik informatyk:
- Prawo jazdy kat. B
technik pojazdów samochodowych, mechanik pojazdów samochodowych:
- Prawo jazdy kat. B+E
- dodatkowo Uczestnicy Projektu z grup S7 i S8 przystąpią do egzaminu spawacza
technik budownictwa:
- Rusztowania budowlano-montażowe metalowe – montaż i demontaż
technik grafiki i poligrafii cyfrowej:
- Projektowanie i technologia-opakowania w praktyce